Onderzoek naar mindfulness

Aanvankelijk richtte onderzoek zich op doelgroepen met verschillende psychische en lichamelijke aandoeningen. Zo is de training effectief gebleken bij het behandelen van en leren omgaan met recidiverende depressie, angststoornissen, vermoeidheid, stress, kanker, hartziekten, type 2-diabetes, hartziekten, psoriasis en slapeloosheid. 

In gezonde populaties zoals mantelzorgers, studenten is mindfulness effectief gebleken in het reduceren van stress en burnout klachten, angstklachten depressie, en kwaliteit van leven  (1, 2, 3)

 

1. Chiesa A, Serretti MD. Mindfulness-based stress reduction for stress management in healthy people: a review and meta-analysis. J Altern Complement Med. 2009;15(5):593–600.

2. Eberth J, Sedlmeier P. The effects of mindfulness meditation: a meta-analysis. Mindfulness (N Y). 2012;3:174–89.

3. Khoury B, Sharma M, Rush S, Fournier C. Mindfulness-based stress reduction for healthy individuals: a meta-analysis. J Psychosom Res. 2015;78:519–28.

Mindfulness publicaties

 

 

 

 

 

Onderzoek naar mindfulness en werk

Mindfulness wordt steeds meer toegepast in de werksetting. Het meeste onderzoek naar effecten van mindfulness in het werk is uitgevoerd in beroepen met hoge stressniveaus’s zoals de zorg en het onderwijs. 

Recente systematische reviews van de literatuur (1, 2) laten zien dat MBSR training bij verschillende beroepsgroepen stress, angst en burnout klachten vermindert en mindfulness vaardigheden, slaap kwaliteit, self efficacy en tevredenheid met het leven bevordert. De mate van evidentie varieert tussen niveau 2 en 3, wat inhoudt dat de effecten gevonden zijn in 1 of 2 RCT’s van redelijke kwaliteit (1).

Naast deze persoonlijke effecten zijn er aanwijzingen dat mindfulness positieve effecten heeft op werk-gerelateerde uitkomsten zoals hogere productiviteit, werkbevlogenheid, betere communicatie, team klimaat en leiderschap (Good et al. 2015).

Meer, bij voorkeur actief gecontroleerde, RCT’s in verschillende beroepsgroepen zijn nodig om deze veel belovende resultaten verder te onderbouwen (2, 3)

 

1. Janssen M, Heerkens Y, Kuijer W, van der Heijden B, Engels J (2018) Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on employees' mental health: A systematic review. PLoS ONE 13(1):e0191332. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0191332

2. Lomas, T., Medina, J. C., Ivtzan, I., Rupprecht, S., Hart, R., and Eiroa-Orosa, F. J. (2017). The impact of mindfulness on well-being and performance in the workplace: an inclusive systematic review of the empirical literature. Eur. J. Work Organ. Psychol. 26, 492–513. doi: 10.1080/1359432X.2017.1308924

3. Good DJ, Lyddy CJ, Glomb TM, Bono JE, Brown KW, Duffy MK, et al. Contemplating mindfulness at work: an integrative review. Journal of management. 2015. https://doi.org/10.1177/0149206315617003

 

 

NAAR PUBLICATIES

 

Mindfulness Trainer, Coach en Onderzoeker Wendy Kersemaekers  |  06 2502 4353 |  info@kersenpit-mindfulness.nl